söndag 20 juli 2008

Landet

Efter några dagar på landet känns livet lite lättare. Tystnaden och närheten till naturen gör underverk. Ingen tv och ingen dator, bara böcker. Härligt! Fast jag måste erkänna att det är i små doser jag behöver detta. Efter några dagar börjar det krypa i kroppen och jag behöver lite tv, data, ljud från grannar och asfalt för att må bra. Jag är ju uppväxt i lägenhet och i stan så för mycket lantluft gör mig vilse i pannkakan.

En kompis till mig, som är uppväxt i en liten by utanför Umeå som heter Renbärsvattnet, frågade mig en gång vilket jag skulle föredra: Att gå ensam mitt i natten i en djup skog eller att gå ensam mitt i natten på Sergelstorg i Sthlm. Jag svarade utan att tveka Sergelstorg. Hon kunde inte förstå mig för hon skulle ju föredra skogen. Och egentligen så är nog skogen ett tryggare ställe. Det är ju inte troligt att man möter en våldsam person mitt i en djup skog men på Sergelstorg lär det ju finnas en del...eller?

Ser just nu på en otroligt bra film, en favorit och här kan man snacka om våld: American History X. Varje gång jag ser den hittar jag något nytt att fundera över. Man skulle kunna diskutera mycket i denna film. Den är så snyggt filmad och Edward Norton är fantastiskt som skådespelare. Symboliken, de svart/vita scenerna och musiken. Man kan inte förbli oberörd av den och den borde visas oftare. Har du inte sett den se till att göra det.

2 kommentarer:

sahlinska sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
sahlinska sa...

När jag skummade igenom texten lite sådär fort så blev det "fantastiskt snygg edward norton". Kanske är det en kodmening, där det liksom finns olika betydelser, för jag vet ju vad du tycker egentligen ;)