torsdag 3 juli 2008

Försäkringskassan och vägverket

Om jag slapp skulle jag aldrig ha med försäkringskassan att göra. Det måste vara Sveriges långsammaste, krångligaste och mest byråkratiska instans. Vem bestämmer på försäkringskassan? Vem är högste chefen? Den stackarn har ju totalt misslyckats! Byt jobb!



När man hamnar i försäkringskassans klor kan ens ärende passera ca 5 personer på bara ett par månader och varje gång de kontaktar en får man lov att dra samma historia. Det som från början var ett misstag från försäkringskassans sida har snabbt utvecklat sig till en häxjakt utan like. Helt plötsligt är det mitt fel och jag är skyldigt dem 7600:- trots att det är de som har gjort fel!! När jag sedan ringer och påpekar detta svarar, den som just då råkar vara handläggare:

- Ja, det är vårt fel men nu har man beslutat detta så då måste du överklaga och be att man omprövar sitt beslut!

-Va? Men jag har ju inte gjort nåt, varför måste jag överklaga då?

-Ja annars får du ju lov att betala 7600:-.

Då vill jag bara skrika och slänga på luren, men det gör jag ju inte. Jag skriver mitt brev och väntar nu snällt på nästa beslut.



Tur att det är sommar och att jag är på sommarlov!! Vilken lyx det är att ha flera veckor av bara ledigt. Slöa, sola, eventuellt bada (om det är tillräckligt varmt förstås) och äta massa god mat. Kanske ta en tripp någonstans, vem vet. Just nu verkar det vara Tallin eller Gävle som är på tapeten. Tallin för att det verkar mysigt och billigt där och det är trevligt med en kryssning. Gävle för att det verkar vara enda stället i hela Sverige som har tider för teoriprovet till körkortet. Sonen ska göra detta prov och det finns inga lediga tider i närheten. Hur kan det bli så? Vet de inte ungefär hur många som under sommarmånaderna vill göra detta prov? Varje år läser man ju i tidningarna hur svårt det är att få tid. Det kan ju inte komma som en överrraskning för vägverket, eller? Tydligen får man bara skriva på förmiddagarna, fram till 11. Varför? Tror de att man fuskar mer på em? Eller har de personalbrist? Man gör ju provet via nätet så det kan ju inte krävas så mycket personal. Det räcker väl med en, eller? Ibland så förstår jag inte varför vissa saker ska vara så krångliga. Men, men byråkrati och statliga bolag. Känns som jag är tillbaka där jag började dagens inlägg och då är det väl dags att sluta.

Inga kommentarer: