onsdag 1 juli 2009

Stockholm

Jaha då har mamma och jag spenderat en dag i vår otroligt vackra huvudstad. Vi tog tåget till södra station och sedan gick vi över Medborgarplatsen, följde Götgatan ner till Slussen. Här tog vi båten över till Djurgården. Skepparn bjöd på kaffe, vilken service!Vi gick sedan till Vasamuseet och här gick vi runt hela utställningen, såg filmen om bärgningen av båten och sedan åt vi lunch. Mamma tog varmrökt makrill med färsk potatis och jag åt en kikärtsburgare. Vi var mycket nöjda båda två och har ni inte varit på Vasamuseet är det faktiskt värt ett besök. http://www.vasamuseet.se/

Senare tog vi bussen till Åhlens City där vi shoppade en stund. Sedan var mamma trött och vi tog tåget hem igen.

På kvällen var jag medbjuden på en konsert på konserthuset av en vän. På biljetten stod "Spiritual Events presenterar Deva Premal & Miten, The yoga of sacred song & chant." Oj det var med spänning och viss skeptisism som jag begav mig till Stockholm för andra gången denna dag. Så här efteråt kan jag säga att det var en otrolig upplevelse, men kanske inte riktigt min stil. Vissa sånger var otroligt vackra och det var underbart och lugnande att lyssna. Men mycket var mantran som hela publiken upprepade och sjöng med i, även jag för man ville ju delta och visst kändes det häftigt när tusen personer nynnar samma hymn, men.....nej jag vet inte. Är kanske inte tillräckligt "flummig". (nu kommer Pia att döda mig) Dock tyckte jag mycket om denna sång: http://www.youtube.com/watch?v=zZwDqKe-0rQ Lyssna och bedöm själva. Det var i alla fall en upplevelse att se så många människor, i alla åldrar, delta så hängivet. Några kändisar var på plats bla Malin Berghagen.
Ja dagen närmar sig sitt slut...eller den har förresten redan varit slut i 44 minuter, men summa summarum har det varit många intryck och nu väntar sängen.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Det tycks mig som om du haft en "dag med guldkant".
Visst är det mysigt att umgås så med en förälder? Man (jag) borde gå oftare på museer - det finns så mycket att se och lära....på alla möjliga områden!

Konserten- jamen hallå Hed, det verkade ju jättemysigt. Vilken låt! Javisst flummigt, lite new age eller vad det kallas...skön låt. Ska vi spela den i matsalen ibland?

Att bli medbjuden på nå't som man inte valt själv är så spännande.
-Jaha, tycker man att jag behöver, kommer att gilla, borde se, borde höra det eller det... Det säger ju lite om givaren och för den skull mottagern också.
Hepp

Anna-Lena sa...

Ja det är häftigt att bli medbjuden på saker...någon har tänkt på mig. Då blir man glad.

Ja den låten är bra och lugnande och skulle kanske passa i matsalen, vad vet jag.

Dagen var väldigt bra och idag blir det ett lugnare tempo.