söndag 5 juli 2009

I städartagen

Dåligt väder och en kraftig förkylning...innebär sängläge eller i alla fall en inomhusdag. Blir ju lätt rastlös så jag tog tag i att rensa lådor med papper i. Ni vet sådana lådor som man bara öser ner saker i och som man aldrig har tid att rensa. Ni har väl sådana lådor hoppas jag för jag har flera stycken.
Jag hittade i alla fall en del kul saker bland annat alla mina körkort. Tog körkort i juni 1981 då jag var 18 år och fortfarande hette Jonsson.
Fyra år senare bytte jag körkort då jag just hade gift mig och nu hette Hed. Här är jag höggravid och har bränt min näsa i solen.
Efter tio år måste man ju byta igen så 1995 var det dags för ännu ett körkort. Nu är jag tre barnsmamma ( barnen är 10, 5 och 3) och rätt sliten. Har just börjat plugga på universitetet och mitt äktenskap är på väg att gå i kras.
Tio år efter detta, 2005, ser jag betydligt piggare ut. Barnen börjar bli stora, 20, 15, 13 år, och jag har jobbat ett år på Igelstavikens gymnasium. Trivs mycket bättre med mitt liv.
Undra hur det kommer att vara 2015? Dit är det ju bara 6 år. Vad gör jag då och hur är mitt liv?


Att rensa gamla lådor kan ge många minnen och tankar.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Kul Anna-Lena. Kanske inte så kul att städa men tänkvärda och kluriga tillbakablickar.

Undrar just var mina gamla körkort ligger. Mitt första är utskrivet på min 19-årsdag! Inga barn, inga gubbar, inga bekymmer!

Jo almarna skulle väl kramas i Kungsan, USA skulle ut ur Vietnam, det hejades på kårhusockupanter, vi gick på Manzanilla i Gamla Stan, näbbstövlar och Knulpträskor skulle inhandlas, parkasen från Impo skulle bäras.....

Herre Gud - det är fan 40 år sedan!

Krya på dig!

Anna-Lena sa...

Ja jösse Gunilla! Va häftigt det är ändå att tänka tillbaka och fundera över vad som var viktigt i ens liv just då. Ibland känns det nästan som att det var i ett annat liv...det är så länge sedan och så annorlunda att man inte kan få det att passa in.

Tack! Det blir alvedon till natten för i morgon ska jag ju slåss med flyttgubbarna. Oj oj jag undrar hur det ska gå!