måndag 15 september 2008

En verklig dotter....

Insåg idag att det inte bara är en verklig mor som aldrig har ledigt. En verklig dotter har det rätt tufft hon med.

Man blir väldigt orolig när ens 86-åriga mamma läggs in på sjukhus. Man hinner fundera en hel del innan man vet hur läget är. Hon är ju trots allt ingen ungdom. Det känns som att hon håller på att krympa. Hon såg så liten ut där i sjukhussängen. Verkade dock vid gott mod och skojade om medpatienter som hon redan irriterade sig på. Skönt!




Kände mig som en tonåring/ett barn häromdagen. Blev riktigt tilltryckt av en kollega som tyckte att han visste så mycket bättre i en fråga och att jag var helt ute i det blå och svamlade. Hur upplever man en smak? Kan någons smak vara mer rätt än någon annans? Om jag tycker att grapefrukt smakar surt, har jag fel då bara för att jag inte använder rätt uttryck? Inser nu ännu mer vikten av att aldrig nervärdera någon. Fruktansvärd känsla! Så alla ni vuxna som försöker spela smarta (vara besservisser) och sätta dit någon som inte är lika pålästa som ni - Sluta upp med det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vicken gullig lite mamma! Hoppas verkligen hon är på bättringsvägen! Det verkar ju så...att kunna reagera på det viset visar på ett jäklar anamma tycker jag.

Ja du, vi är i den s.k. sandwichåldern...liksom mitt emellan. Ungarna på ena sidan och föräldrarna på den andra...alla pockar på uppmärksamhet på olika sätt. Och vi vill vara till lags, vi tror att vi måste vara alla till lags. Inte vill vi försumma några! Men vi vet hur det blir! Vilka är det som kommer i sista rummet?

Just det!


Hur känner man smaker? Hur beskriver man en känsla?

Ja Herre Gud!

Min känsla som jag har måste ju för fan vara den äkta för mig...liksom känslan av sött, surt, beskt....och besserwissrar...de kan kännas sura!

Anonym sa...

Tack Luckan! Det var faktiskt det jag ville höra. Du ska få historien i morgon!

Och på tal om att vara mitt emellan; när ungarna börjar klara sig själva då behövs man hos föräldrarna. Ja, ja man får kanske en guldstjärna i himlen!

Anonym sa...

när jag blir utsatt av en besserwisser, så blir jag så klart först irriterad och ibland kokar det rejält inom mig. men när irritationen sedan lagt sig, så brukar jag tänka efter och det kan faktiskt sluta med att jag tycker synd om personen. tänk va jobbigt det måste vara att tro att man hela tiden har rätt och hela tiden MÅSTE ha rätt. tänk vilken mängd energi som går åt, när man lika gärna kan skita i det och bara gå vidare.

"Var nöjd med allt som livet ger
Och allting som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
Var glad och nöjd för vet du vad.
En Björntjänst gör ju ingen glad
var nöjd med livet som vi lever här".

hmm vet inte varför jag kom att tänka på den. Men den kan va skön att sjunga ibland ;D

hoppas mammsen blir bättre!