lördag 6 september 2008

97-årig födelsedag!

I dag har vi varit på födelsedagskalas. Gammelfarmor Irma fyller 97 i dag! Wow, tänk att vara så gammal. Vad mycket hon har varit med om. Vilka förändringar som har skett i världen sedan hon föddes 1911. Hon är fortfarande en liten krutgumma fast hon har krymp de sista åren. Hon ser liten ut där hon sitter i sin rullstol, men hennes käft glappar som vanligt. Hon är en riktigt rolig, bitvis elak, gumma. Man skrattar gott åt henne hela tiden. Det första hon säger när vi kommer är:

-Vem är ni?

-Det är ju Malin, Maya och jag, Anna-Lena.

- Varför heter du det? säger hon då.

- Ja det kan man ju undra, svarar jag.

-Fast dina barn är lika dig, är hennes nästa kommentar, men varför är den ena svart och den andra vit? (Nu syftar hon på mina döttrars hårfärg.)

Det är inte lätt att vara 97 och komma ihåg alla. Dock minns hon mycket från förr. Hon berättar hur hon jobbade på ett tvätteri och tog bussen från Brunnsäng på mornarna. Hon visste att vid sjukhuset klev två andra arbetskamrater på. En morgon tog hon med sig en ansiktsmask som föreställde en häxa med lång vårtig näsa och risigt långt hår. Innan busshållplatsen vid sjukhuset satte hon på sig masken och satte hatten utanpå. Hennes jobbarkompisar klev på bussen, kollade lite snett på den konstiga gamla gumman med lång näsa och satte sig sedan längre bak. De undrade nog var Irma var den morgonen. Åh vad hon skratta åt minnet!

Då tänker jag på bilden som min bloggkompis hade på sin blogg nyligen. Det gäller att ha nåt att minnas!

När jag säger till Irma att vi ska gå hem, frågar hon: Ska du gå och bajsa?
Vad svarar man då? Ha, ha kul har vi haft på kalaset idag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, nu ska vi vara lite mer laybackt sobra....snyyygt!

Å du , 97 det är inte dåligt. Visst känns det som en rikedom att få vara nära en så gammal person. Mäktigt. Som sagt - vad har inte hon varit med om?!?

Anonym sa...

Ja jag vill ju var mer estetisk du vet, min nya stil...kan man ju inte ha rosa!

Ja Irma är cool och otroligt rolig att lyssna till.

gll sa...

Javisst ja, så var det!
Estetisk!

Vad säger tex Wikipedia:
"Estetik (av grekiska: αισθησις, aisthesis, förnimmelse, varseblivning), läran om förnimmandet, i synnerhet förnimmandet av det sköna, läran om det sinnliga, konstens filosofi".

Vad säger susning.nu ?
"Estetik betyder läran om det sköna och är ett ämne som man studerar vid universitet. Studiet gäller vår uppfattning av skönhet och hur den förändras över tid och i olika kulturer.
När saker är vackra, välbalanserade och på något sätt uppnår ett ideal vad gäller utseende och bildsinne kallas de ibland "estetiska" eller estetiskt tilltalande. Tom, ensidig, "ytlig" eller renodlad estetik kallas esteticism."

Ja ja, hur som helst- rosa är väl ändå ok? Fast beige är beigare, inte lika stickigt...

Om jag går till mig själv då - färger speglar på nåt sätt humör och humor, sinnesstämning osv. Du vet!

Jag är övertygad om att jag kommer att byta färger många gånger som årstiderna och naturen, högtiderna..vi kör väl lite åt det röda framåt jul?

Precis som det vi sa om kläder så är färgval intressanta. De speglar oss!
Hepp!

Anonym sa...

Estetisk - vår uppfattning av skönhet och hur den förändras över tid...låter som en annan förklaring för ålderns skönhet. Ju äldre ju vackrare, eller vad tror du?

Anonym sa...

Precis!!! Som ett årgångsvin!