fredag 22 april 2011

Herrbetjänt

Jag har ingen kille/man/sambo/särbo/älskare men jag har en herrbetjänt!



Igår möblerade jag om i mitt rum. Jag gjorde det även i höstas men nu när våren har kommit inser jag att jag inte kan ha sängen där den står för då om jag vill sova med öppet fönster ligger jag mitt i draget och då kommer jag att få nackspärr och huvudvärk! Kärringvarning? Ja absolut men så är det. Så igår tog jag tag i det och möblerade om igen!


Det var då jag började fundera över min herrbetjänt. Varför har jag den? Hur många kvinnor i Sverige i dag har en? Min har en historia. Den tillhörde min pappa och han fick den i present någon gång när jag var liten. Han använde den varje dag och jag såg alltid hans strumpor, slips, byxor och skjorta hänga på den. Han hängde fram de kläder han tänkte ta på sig nästa dag. På den lilla hyllan la han sin klocka. Ibland lånade jag den när han var på jobbet och så lekte jag att jag jobbade i en klädaffär och herrbetjänten var en skyltdocka.

När min pappa dog för 8 år sedan ville min mamma slänga herrbetjänten men då sa jag nej. Nu står den i mitt rum och jag försöker använda den så som pappa gjorde. Vara duktig och hänga fram det jag ska ta på mig nästa dag. Den får mig att tänka på pappa varje gång jag ser den så ibland känns det som att han är där hos mig i mitt rum.



Glad påsk på er!


2 kommentarer:

Inger sa...

min Pappa hade en likadan...
men jag tror den hamnade hos nån av pojkarna...
jag skulle gärna haft den må jag säga..
Påskkram

ulrica sa...

gillar möbler med historia blandat med nytt :)