fredag 2 juli 2010

Fredag 2 juli

Efter några dagar på landet var det åter staden som gällde. Åkte en tur till Hölö för att städa lite med Malin. Sedan bestämde vi oss för att bada lite på hemvägen. Tog en tur till gamla Järnabadet. På den lilla stranden var det bara vi och ett kärlekspar. Vi åt vår medhavda lunch och kände oss rätt ivägen eftersom paret, utan att ta någon notis till oss, hånglade för fullt, När mannen, för det var ingen tonåring utan en man i typ 55-års åldern, började suga på hennes bara bröst reste vi oss och gick. Vi åkte till Näset istället och tog vårt dopp. Mitt första i år!

Sedan var det tvättstugan som gällde. Mellan maskinerna gick jag en sväng med hunden. Tog rundan förbi skolans amfiteater. Tänk att det bara är tre veckor mellan dessa två bilder. Nu är teatern ödsligt tom men det behöver den nog efter årets studentavslutning!



Jag har just läst ut en bok som heter Sista kulan sparar jag åt grannen. En verklighetsberättelse som griper tag i en med full kraft. Den handlar om krigen på Balkan, närmare bestämt kriget i Bosnien. Man har svårt att förstå vad som pågick så nära oss. Här i Europa för bara 18 år sedan. Maya föddes fyra dagar efter att kriget brutit ut så jag hade inte tid att fundera på det då och det känns så hemskt. Jag "missade" denna historiska händelse utan att reflektera. Hua!

Nu har jag dock fått en helt annan bild av kriget. Vilken författare, vilket språk, vilken konst att förmedla känslor och synintryck. I en scen av boken träffar huvudpersonen, som är en kvinna med två söner, åter sin äldsta son efter fyra månader. Han är soldat vid fronten och hon minns honom som en liten kille. Så här står det om mötet:

...jag hörde hans hårda militärkängor komma närmare och närmare dörren. Hjärtat i mig stannade. När dörren öppnades såg jag den stora siluetten av en man i öppningen med ett gevär skjutklart i händerna. Jag kunde inte se hans ansikte för ljuset kring den mörka siluetten förblindade mig. Jag reste mig upp och kisade mot ansiktet under hjälmen som jag inte kunde känna igen, fast jag visste att den mannen var min lille Alexander, fast han borde vara tio centimeter kortare än jag. Men då såg jag hur geväret bara gled ur hans händer och brakade mot golvet och hans armar sträcktes mot mig och lyfte upp mig i luften och han snurrade runt mig i armarna och han skrek medan han bar mig över rummet och jag grät högt, jag vrålade. (sid 220)

Då började jag gråta. Det var så otroligt vackert samtidigt som det var så sorgligt. Hon hade letat och letat efter honom och jag kunde bara tänka mig in i hennes situation och att det var min "lille" son som jag letade efter och till slut hittade. Det är när jag läser böcker som denna som jag ännu en gång inser hur bra jag har det.

Nu blir det nog en deckare. Tror det blir Höstoffer av Mons Kallentoft. Behöver en påhittad mordhistoria efter denna verklighetsskildring.

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Den ska jag läsa....jag säger som du...nästan noll koll. Och så nyligen och så nära. Min kompis är särbo sedan 10-12 år med en härlig man från Sagreb och han har väl uppdaterat oss lite...från sin syn förstås.

Är det en pocket du läst? kan du skicka om jag pröjsar frimärke sedan?

Anna-Lena sa...

Ja den är väl värd att läsa. Ja en pocket och du får gärna låna den. Man kan kanske få bli utbjuden på en fika för då kan jag ta med den? Vore mysigt att se hur du bor på sommaren.

Gunilla sa...

VÄLKOMMEN, ring först bara...55 minuter från dig!
Välkommen!

Anna-Lena sa...

Vecka 28 kan det passa att jag kommer ut till dig. Då ska jag bara vara hemma så då packar jag lite badkläder, boken och så kommer jag farande. Hör av mig innan.

Gunilla sa...

Yes box!
Ring för vägbeskrivning...om du kollar på tex hitta.se ska du söka på Trevik, Nynäshamn. Platsen som markeras...där bor min kusin....du ska längre ner mot sjön.
Vi ses!

Anonym sa...

hej Anna-Lena, vart ligger järnabadet? är nyfiken på vart det ligger, alla pratar om det men jag har aldrig förstått vart det ligger....

Hälsningar Johanna Pettersson

Anna-Lena sa...

Hej Johanna! Kul att du läser min blogg, men känner vi varandra?
Jo gamla Järnabadet ligger mellan Farstanäs och Brandalsund. Om man kommer från Järna och kör förbi Farstanäs infarten och sedan kör en bit till,så kommer man upp på en höjd med en ladugård/garage på vänster sida och då är det en infart på höger sida. Man kör in under en stålport. Hoppas du hittar nu.

Urbota sa...

Huh känner igen det och lärde mig simma där. Letat som fanken efter något bad efter Farstanäs men inte hittat det, det mesta är ju borta av kännetecken med kiosk och allt, sedan undrar jag Järnabadet, hette det inte något annat tidigare eller har det alltid fått heta järnabadet?

Ovanifrån med google maps syns ju inte direkt den stora badplatsen jag kommer ihåg med kiosk, simskola och annat...