torsdag 26 februari 2009

Bränder och böcker

Funderar mycket över varför man bränner ner matbutiker i vår stad. Vad är dessa människors syfte? Jag talar alltid gott om S-tälje inför andra men nu börjar till och med jag känna mig olustig. Vill jag verkligen bo här? Jag anser ju att min stad är vacker, spännande, aktiv och rolig med många trevliga människor, men jag vill ju inte känna mig orolig i min stad. Jag vill vara trygg och det tror jag inte jag är ensam om.

I dag funderade jag på om jag skulle gå ner en sväng på bokrean. Jag gillar ju böcker och reor men jag stör mig på att bokförlagen trycker nya böcker, billigare versioner, just till bokrean. Då känns det inte som att man fyndar lika mycket och boken känns som en dålig kopia av originalet tycker jag.

Jag tog mitt förnuft till fånga och gick upp till second-hand i Viksängen istället. Här gjorde jag verkligen ett fynd! En vacker, inbunden, välbevarad bok på originalspråk: David Copperfield av Charles Dickens! Pris: 10:- !!! Spännande med en gammal bok och när jag öppnade boken föll ett bokmärke ut från sidan 134 med en tecknad bild på Charles Dickens. Åh, sånt gillar jag och jag kan inte låta bli att fundera på vem som ägde boken först? Jag hittar en svag blyertsskrift i början av boken där det står: Christina, sedan lite otydligt efternamn men eventuellt Glowson. Datum 11 någonting och årtalet kan vara -38 eller -58. Spännande va?



Nu har jag både skrivit om bränder och böcker, men det handlar inte om bokbål!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Va läckert....det är skillnad det mot de nytryckta i stora upplagor.
Grattis Hed!

Anonym sa...

Tack Gunilla! Jag tycker att det är så spännande att fundera sakers historia.

Anonym sa...

Över, skulle det ju stå också, förstås! Fundera ÖVER sakers historia.

Anonym sa...

haha känner du dig övervakad av språkpolisen nu? ;) tror du känner lite press asså! ;)

Anonym sa...

Ja man vill ju inte göra fel liksom! :)

Anonym sa...

nä usch det vore ju helt oacceptabelt! ;)

Anonym sa...

Tack så mycket för den jätte fina kommentaren, de värmde och så klart får du fortsätta läsa min blogg :) Jag siktar mot att bli den nästa, manliga, Blondinbella - I WILL PROVAIL! Haaha.

Anonym sa...

Go for it Niklas! You will succeed!