lördag 1 november 2008

Dickens, Shakespeare, Paris Hilton, Håkan och mycket mer..

Jaha då var man hemma igen! Det är som de säger "Borta bra men hemma bäst". Vad skönt det är att komma in i sitt eget hem, hoppa in i sin egen dusch och, i kväll, gå och lägga sig i sin egen säng! Men vad kul det är att vara ute i världen! Här kommer en kort resumé:

.
Bodde de första nätterna med mina kolleger på Royal National Hotel vid Russel Square. Londons största hotell med 1400 rum, slitet med heltäckningsmattor överallt, men rent och trevligt. Vi sov gott men det var lite ovanliga ljud från gatan, ni vet engelska polissirener! Frukosten var väl ingen höjdare men vi blev ju mätta.

!
Första dagen besökte vi Charles Dickens museum som ligger i hans bostad. Häftigt att vara i det hus där han bott och skrivit. Vi sög i oss av atmosfären och vi lyssnade på guiden, som vi inte riktigt vet om hon var levande eller ett talande spöke. Har nog aldrig sett en blekare person. Hon var dock intressant och det var verkligen ett kul museum och en spännande shop!

Då vi var på kulturhumör så stack vi vidare till Shakespeares The Globe och gick en guidad visning.
Här hamnar man snabbt tillbaka till 1500-talet och stämningen är häftig. De höll på att renovera huset och vi fick veta att The Globe är det enda huset i hela London som har tillstånd att ha grästak.

Under våra dagar hann vi också med lite shopping, lite konferens och några trevliga middagar innan kollegerna åkte hem.

Själv checkade jag ut från hotellet men begav mig från Russel Square till East London, närmare bestämt till Bethnal Green där en släkting bor.
Kan säga att det var svinkallt och vissa bilar hade snö på sig! Släpade på min trasiga (fan ta Ryan air!) resväska och kom till slut fram till Punderson Gardens. Hemma hos Werner Hed fanns mina döttrar plus en kompis och vi stack direkt ut på stan för att shoppa!

Vi var framför allt på Primark (lågpristrendig klädbutik) och Topshop på Oxford Street. Då äldsta dottern jobbat på just detta enormt stora Topshop (600 anställda på en enda butik!) så är det ju en favoritbutik.

Det är dock inte bara en favoritbutik för oss. Döm om vår förvåning när en utklädd, men mycket känd tjej helt plötsligt stod bredvid oss och kolla på klänningar. Hon lutade sig mot mig för att se bättre och jag funderade på varför hon hade solglasögon på sig inomhus tills jag såg vem det var: Paris Hilton!!! Tjejerna tog fram mobilerna och smög runt lite för att få en bild. Kan det bli coolare!


Nej kanske inte men då vi klev av tunnelbanan vid Bethnal Green möter vi Håkan, ni vet Sunes lillebror han som älskar potatis! Han har ju vuxit och blivit stor! Undrar vad han gjorde på just denna tunnelbanestation? Dagen efter går vi in i en affär vid Knightbridge och träffar Karin och Tilda! (mamma och föredetta klasskompis till sonen) Världen är inte så stor! Amerikanskor och svenskar var och varannan dag!
Som ni hör har vi haft det bra och händelserikt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Cooolt! Får jag kontra då? Jag har sett påven! :D

Anonym sa...

Ja det är ju också coolt, fast tog du i han? Ha, ha skulle ju varit snyggt! Filip kommer att dö om jag säger att jag tycker Paris är coolare än påven! :)

Anonym sa...

bitter? avis?...the Globe...hm hm...närå jag har städat, sett älskit på tomten, djupa spår och förödelse från vildsvin, besökt gravar, varit i vårt nya stadshus på opera, umgåtts lite med yngste, sett horisonten, fikat med farsan 90 år, ätit rågsiktsmacka med stekt ägg och kaviar, kramat moster 92, funderat på livet....coolt - javisst!

Välkomna hem!!!

Anonym sa...

Tack Gunilla! Jag tycker att din vecka låter väldigt spännande också. Ibland är ju livet liksom närmare när man är hemma, om du förstår vad jag menar. Det lilla som ger så mycket mer. Man söker lyckan någon annanstans fast den finns rakt framför näsan.