onsdag 8 oktober 2008

Kommuner

Jag har ju bara bott och jobbat i en enda kommun.(om det nu inte räknas att jag är född i Nyköping och bodde där tills jag var fem månader) Trots detta blir jag ibland förvånad över "min" kommun. En nära vän till mig har i över 30 år arbetat inom kommunens skolor. Hon har i grunden en fritidspedagogutbildning och har, på senare år, gått ett stort antal kompletterande kurser på Stockholms universitet, Lärarhögskolan and you name it. Hon arbetar i små specialgrupper och är proffs på det hon gör. Nu vill hon ju sluta vikariera och få en fast tjänst så att hon kan säga upp sin gamla tjänst som hon inte befunnit sig på under en herrans massa år.(Den som går på hennes tjänst vill ju också att hon ska säga upp sig efter så lång tid) Hon har då ansökt om lokal behörighet, eftersom hon absolut är kompetent och har läst in 100 högskolepoäng med inriktning på just det hon nu jobbar med. Vet ni vad kommunen svarade? De skrev: "Vi svarar varken Ja eller Nej på din fråga beroende på den nya regeringen"

Hur ska hon tolka detta svar? Är det så att hon får ett nytt svar sedan eller? Vad menar de med nya regeringen? Den som har suttit i två år?

Jag inser att svaret är lysande! Man behöver inte ta något ansvar utan kan skylla på regeringen. När en elev i fortsättningen frågar om hon/han har lyckats få ett VG på uppgiften, svara jag: -Jag svara varken Ja eller Nej på din fråga beroende på den nya regeringen.

Nästa gång jag går ut på krogen och någon fyllskalle kommer fram runt tvåslaget och säger: -Ska vi gå hem till dig eller mig? svarar jag: - Jag svara varken Ja eller Nej på din fråga beroende på den nya regeringen!.Ha, ha det är ju klockrent! Kan kommunen så kan väl jag! I mellanmjölkens förlovade land!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommentar? Nja jag kan varken säga bä eller bu...det beror på den nya regeringen....ha ha aha haha

Ja Herre Gud....men blir vi förvånade?