torsdag 14 januari 2010

Vårterminen

Nästa vecka, måndag närmare bestämt, börjar vårterminen 2010! Det känns alltid lika spännande! Vårtermin låter av någon anledning bättre än hösttermin. Det är ungefär som att moster låter snällare än faster eller att kräkas låter lite mindre hemskt än spy. Vilka värderingar lägger vi egentligen i ord? Ibland låter jag mina elever i kursen svenska A, fundera över det vackraste svenska ord de vet och det fulaste. De ska också ha en förklaring till varför de tycker som de gör. Varje gång jag gör detta blir jag förvånad över de ord som kommer upp. Sällan, sällan får jag några riktigt grova, runda ord. Vackra ord som jag fått in är: mamma, hej, sötnos, älskling, gosig. Fula ord: mutta, slask, spy, död, hej då, farväl.



Eleverna har alltid kloka funderingar varför orden har denna betydelse för dem. Hej - någon har sett mig, Hej då - man måste skiljas åt. Ett ord jag inte gillar är medelålders. Men fy så fult och tråkigt det låter.


Tänker på alla ungdomar idag som aldrig pratar med varandra i telefon utan alltid smsar. Tänk om den som läser smset betonar fel? Då kan det ju bli riktigt fel! De blir ihop via sms och de gör slut via sms. Men hallå!!! Så får man väl inte göra? Tänk vad mysigt det var när killen man gillade ringde och man pratade flera timmar i telefon! Skulle bli skitglad om nån man i detta avlånga land ville ringa mig och prata i flera timmar! Haha! Fast jag skulle bli rätt glad över ett sms också!

1 kommentar:

Inger sa...

Hej du..fast jag inte är svenskalärare (å ordblind å värdelös på gramatik) är jag en ordfunderare..spännande tanke med fula o fina ord..
o då kom jag att tänka på "fin" snacka om ett fiffigt ord, man säger nåt snällt utan behöva precisera sig det minsta o alltså behöver man inte stå för nåt..smart va..:)
Ha en underbar helg gullis :)