tisdag 24 november 2009

Aforismer

Letar efter en dikt till en kollega som hon ska läsa på ett dop. Hon bad mig fundera på om jag hade någon bra hon kunde använda. Hittade då en bok som heter: De vackraste orden om livet - aforismer från tretusen år.

Den här boken har jag använt mig av när jag ibland skrivit kloka ord till blivande studenter. Några ord som de kan bära med sig ut i vuxenlivet. Bokens aforismer är många och kloka men här kommer ett urval:

Man måste på något sätt
övertyga sig om livet magi.
Bakom varje hörn,
ett nytt äventyr.

Marianne Zetterström

Det kommer stundom kritiska
tillfällen i livet som man
måste vara en smula galen
för att komma helskinnad ur.
Francois De La Rochefoucauld


Genom att försöka med det "omöjliga"
når man högsta graden
av det möjliga.

August Strindberg

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Om barn....http://www.livet.se/ord/kategori/Barn

Fina texter du valt Anna-Lena! Har du läst det här idag då?http://bengtssonmartin.blogg.se/

Nu kan vi somna gott!

Inger sa...

Mysgumma...du har alldeles sant, kloka ord hjälper långt...
Ibland är dom det enda när inget annat funkar för tillfället, som en bro över värsta o djupaste vadarställena..
Tack för energikramen tror tametusan den kom fram :)

Maya sa...

kan du vara snäll och skriva ut när det är proffset själv som tagit bilderna? så ingen tror att den är från google och är gratis att ta och använda någon annanstans, tack på förhand. puss och kram mammsen!