fredag 25 september 2009

Skavlan

Har just tittat på Skavlan på tv1. Jag är ett stort fan, gillar hans stil och tycker att hans gäster är väldigt intressanta. Idag fick vi träffa Anna Anka, Jay-Z, Henrik Schyffert och en jazzsångerska som hette.Melody. Mycket intressant och Skavlan lyckas hålla en bra nivå på samtalen och i kväll var det väl bara Henrik Schyffert som fick ur sig en groda.


Anna Anka är en spännande kvinna som man antingen ska hata eller gilla. Måste man ha en åsikt? Är hon inte en produkt av ett land där alla vill ha det som hon? Hon är väl den amerikanska drömmen, eller? Själv har jag ju en ganska negativ bild av landet i väster men många unga människor jag träffar ser USA som den största drömmen. Det är hit man vill och det är här alla ens drömmar ska bli uppfyllda och det här skrämmer mig lite. Faktiskt mer än vad Anna Anka skrämmer mig. Hon kommer att vara glömd innan jul, tro mig.
Jay-Z är en kille jag egentligen inte har någon bild av alls. Jag kan inget om hans musik förutom att jag gillar låten: Hard Knock Life. http://www.youtube.com/watch?v=zxtn6-XQupM

Hos Skavlan fick vi en personlig bild av honom och jag fick ett gott intryck. En liten kille som blivit en världsartist men som hela tiden minns sin tuffa barndom och framför allt....mamma! Sånt gillar jag! :)

Jag träffade en gammal barndomsvän igår. Jag vet att hon nyligen skilde sig och att det senaste året varit tufft. Jag frågade hur det var och hon berättade att det fortfarande var tufft. Hennes X:s mamma hade för två veckor sedan blivit påkörd på ett övergångställe och avlidit. Det var en 84-årig man som inte hunnit bromsa.

Jag kände hur jag blev alldeles kall och många gamla känslor bubblade upp och jag blev riktigt ledsen trots att jag inte har en aning om vem denna kvinna var. Mina tankar går till hennes familj men också till denna 84-åring. Ska man behöva på ålderns höst vara med om att man orsakar någon annans död? Usch jag kunde inte sluta tänka på detta och ännu en gång kände jag att mitt liv är rätt okej ändå. Jag har under veckan haft ett motto nämligen: Livet från den ljusa sidan och det måste jag hålla fast vid.
I morgon blir det loppis och Robygge med fröken Grusell! Nåt att se fram emot!

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Jag såg också programmet i går, för första gången faktiskt, och jag skriver under på varenda rad du skrivit om det!

Vi ses senare! :D

Gunilla sa...

Hallå!
Tack för samtal igår!

Och angående ditt inlägg - Anna Anka är som Bert Karlsson. De båda tycker väldigt mycket om väldigt mycket. Sån't som går emot vad gemene man SKA tycka. Men de är människor som inte vänder kappan efter vinden. Det är sådana människor som behövs för att påminna oss om att "stå upp för den du är".

Sen kan vi tänka och tycka vad vi vill om deras åsikter. *suck suck*.
Anna, Bert och blodpudding - antingen gillar man eller gillar inte. Och däremellan - ingenting!

Ha det så gott idag flickor!

Ulrika sa...

Uppskattade också programmet igår! Jay-Z blev jag intresserad av, måste lyssna lite på honom. Debattörerna kring Anna Anka tyckte jag hade vettiga åsikter. Nivån sjönk inte till nivåer som jag hade befarat. När det gäller din analys om USA håller jag med!

Men nu blir jag fundersam...när jag ska verifiera detta inlägg så ska jag stava till "sionist". Det var sjukt tycker jag!

Anna-Lena sa...

Tack själv Gunilla!

Ett tecken Ulrika, eller?