tisdag 8 september 2009

Onödig dag

Ibland önskar man att man kunde skippa vissa dagar. Bara sova vidare och vakna upp till dagen efter. Nu är ju problemet det att oftast vet man ju inte att det kommer att bli en onödig dag förrän dagen börjar närma sig sitt slut. Och det är då som den hemska sanningen går upp för en: Ett totalt meningslös dag.


Att sitta i detta rum i sex timmar måste nästan vara värre än att springa en mil (vilket för mig vore en total katastrof!) Mamma mådde inget vidare och vi spenderade förmiddagen på akuten. Nu visade det sig att det inte var någon större fara utan bara lite ihopmixad medicin som var den felande länken. Puh vad skönt.



Återvänder till jobbet med glädje men möts av tråkig stämning. Försöker på bästa sätt lösa detta. Hinner knappt ta fram datorn från skåpet, då går brandlarmet! Visade sig vara falsk men ändå!

Får veta att jag inte är en speciellt bra chef...folk har inget förtroende för mig. Jag är för oerfaren! Oups! Vad gör man då? Blir helt ställd. Slås av den hemska tanken att det kanske är så? Jag vet ju att jag är nybörjare i min roll men jag hade hoppats på en inskolningsperiod då man kan få göra lite fel. Vad gör man nu?
  • Säger upp sig från nuvarande position och återgår till att vara lärare på heltid?

  • Byter skola?

  • Biter ihop och försöker göra jobbet bättre?

  • Lutar mig tillbaka och litar på att flertalet tycker att jag duger?

Nu fick jag nåt att bita i och det är ju tur jag ska till London i helgen annars hade nog hela helgen gått åt till att grubbla över mitt nästa drag.

9 kommentarer:

ulrica sa...

Skitdag! Tänk på att det finns alltid de som är missnöjda, oavsett hur bra eller dålig chef man är. Men släpp det där nu efter imorgon och bara lägg det på en hylla där hemma i lägenheten så länge :). Kram!

ulrica sa...

"Ett totalt meningslös dag" förresten? Den där svenskalärar-tjänsten på heltid kanske inte ens är en möjlighet längre? ;) Tänk va pinsamt om man nu kan säga så, som du skrev. Då är jag ju helt bortgjord.

ordblind? sa...

Haha EN ska det ju stå men jag var ju så förbenat låg när jag skrev så jag blev väl ordblind...fast egentligen skulle det kunna vara ett stilistiskt drag...Ulrica! Gör en analys av meningen med mitt drag att skriva ett i stället för en!

gll sa...

Meningslös dag Anna-lena! Nej se den som meningsfull:

-Du kunde vara till stöd och hjälp för din mamma...utan dig...ja det hade varit knepigt! Och det var ju ingen större fara...

-Tråkig stämning...skolans trista baksida i bland, alla arbetsplatsers förstås. Lyft ut de där knickedickarna och ta i!!!

-Brandlarmet, nu vet vi att det funkar. Utvärdering.

-Man föds inte med erfarenhet. Omöjligt. Man får den chef man förtjänar....alltså, vi är ju spegelbilder av varandra...samspel samspel...att sträva mot samma mål...Jomen det gör vi ju!

-Luta dig tillbaka du! Lyssna och ta till dig. Jag försöker ...försöker tänka på den förbaskade Kaj Pollack. "Jag hör vad du säger och jag tar det till mig, låt mig få fundera så ska jag återkomma till dig"

Har hälsningar från AWi - han sa A men inte B, men hon tror på en bra lösning....

Vi behövs allihop!I morgon säger vi:
"Dagens möjligheter suddar ut gårdagens misstag"

ulrica sa...

Bra sagt gunilla! Lyssna på henne anna-lena! :)

Tänkte att du försökt leva dig in i södertäljespråket. Det är väl just där många har svårt :P.

Inger sa...

Självklart luta dig tillbaka, som sagt sånt här kommer man sällan undan det är alltid nån som "tycker".
Du kanske till o med är för bra...
även då blir man ett hot för vissa.
Släpp detta eller ta det för vad det är, åk bort i helgen o njut av livet, det är du ta me fan värd.
Du tar hand om allt o alla o bryr dig..goa människa, ta o bry dig om dig själv nu!
Kram från skogen

Anna-Lena sa...

Åh vad jag är lyckligt lottad som har så kloka vänner! Tack ska ni ha allihop! Jag tar till mig och lyssnar på era ord. Ni ska veta att det redan känns bättre. Nu blir det London och ..ja, jag ska njuta!

Skolfröken G sa...

App, app, app. Nu tar vi det jävligt lugnt här.

SKIT I DET! Du är en JÄVLIGT bra chef! Därtill en JÄVLIGT bra lärare! Kan det bli bättre?!

Gunilla satte huvudet på spiken. :)

Linda sa...

Hoppas du har det bra i london och kommer tillbaka och att det känns bättre! Känner på mig att du är en bra chef! Var stolt och tro på dig själv!!!
Ha det jätte bra Anna-Lena!
Tänker ibland på dig och Awi, ni är så himla fantastiska personer och jätte bra lärare!!:) Bättre finns nog inte..
Glad att jag haft lyckan och haft er både som mentorer:D


Kom ihåg det finns inga onödiga dagar, alla dagar är unika och har något värde, dagen blir till vad man gör den till!! :D

Ha det underbart bra!!
Ta hand om dig!
Kramar!