torsdag 4 november 2010

Novemberlov!

Maya och jag har haft en heldag i den kungliga huvudstaden! Vi började på Fotografiska museet och utställning:Hungriga som vi var tog vi oss upp till plan 2 först för att ta en fika. Vi tittade på smörgåsarna och insåg snabbt att 80 kr var lite mycket för en fralla med ost och skinka så vi bestämde oss för var sin bulle med kaffe respektive te. Det slutade på den nätta summan av 106 kr! Jaja man är ju inte ute och flänger så ofta så det må vara hänt!
Njuter av min 28 kronors bulle!

Mmmmm vilket utsökt te!


Utställningen var dock mycket intressant
Fotograf: Russell James


Fotograf: Vee Speers


Vi drog sedan vidare till Östermalm för att äta lunch och hälsa på Malin på hennes jobb på Tintin Style. Eftersom de har flyttat kontor och butik visste vi inte riktigt var det låg men helt plötsligt möttes vi av en skylt med Jennifers glada ansikte och då förstod vi att vi kommit rätt.

På tunnelbanan ifrån Östermalm ser vi en kvinna vars hela ansikte är plastikopererat. Hon ser ut att vara i trettio års åldern om man tittar snabbt. Vid närmare beskådan ser man att hela hon är omgjord. Stora, feta, blanka läppat skvallrar om silikon, helt orörlig panna skvallrar om botox. Tittar man lite längre ner på damen så ser jag hennes händer och då inser jag att hon är en bra bit över 50. Inget avslöjar ålder så tydligt som händerna. Det jag nu funderar på är:

Vill de som gör skönhetsoperationer att det ska synas att de opererat sig? För de förstår väl att det syns? Eller tror de att de ser naturligt vackra ut? Att vi andra ska tro att de är 20 år yngre än vad de i själva verket är? För om de tror det så är det riktigt synd om dessa kvinnor (och män med för den delen) för de ser så slitna och overkliga ut att man verkligen undrar hur det är fatt. Hualigen vilken sorglig person jag tyckte att denna kvinna var. Så tragiskt.


Nu övergick Maya och jag till lite shopping längst Götgatan. Jag handlade inte så mycket men köpte en bok som jag tror kan bli mycket givande:


"Det var inte mitt fel" av Ann Heberlein. På baksidan står det:


De finns överallt. Människorna som vägrar att ta ansvar. Som alltid tycks hitta någon eller något att skylla på. /.../ Att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter. /.../ Det var inte mitt fel är en tankeväckande bok om etik, moral och medmänsklighet. Med avstamp i aktuella händelser och vardagliga exempel, hämtade ur sitt eget och andras liv, uppmuntrar författaren oss att börja tänka och våga ta ställning. Vilken sorts människa vill just DU vara?

Visst låter det spännande?

Inga kommentarer: