söndag 1 maj 2011

Vecka 17

Vecka 17

Åh den här veckan har varit helt galen! Massor att göra och mycket huvudvärk. fast det har varit en superkul vecka! Det som hänt är bland annat:



  • Middag nere på stan med Karls föräldrar. Det var första gången vi träffades för de bor ju i Halmstad. Det blev en trevlig middag med mycket skratt och vi var många: Karl, Malin, Harriet, Kennerth, Elin, Martin, Anders, Maya och jag.

  • Kolmården med två klasser en heldag. Jättemysig och lärorikt. Jag fotade en hel del med Mayas fina kamera och det blev flera mycket bra bilder på olika djur men jag har, utan att veta om det, fotat i Raw och inte i JPEG så nu måste Maya hjälpa mig att göra om bilderna först innan jag kan lägga upp dem här.

  • Vi har haft Igelstaloppet och mösspåtagning på skolan. Vi har som tradition en Igelgala innan eleverna får ta på sig sina mössor och den blev mycket lyckad.

  • Dessutom har jag bytt till sommardäck på bilen, deklarerat till mig och mamma, varit på Ikea med Malin och Karl och övningskört med båda mina döttrar. Man hinner mycket på en vecka. Jag har ju också haft en fasansfull huvudvärk under två dagar och den var värre än någonsin. Känns lite trist men jag skyller på stress och hoppas på att kommande vecka blir lite lugnare.

Jag har också nåts av ryktet att någon på mitt jobb anser att man inte bör blogga och ha facebook om man är chef! Denna någon kanske läser min blogg och då undrar jag försynt: Gör mitt bloggande mig till en sämre chef? Gör det dig något om jag skriver om mitt liv? Stör det dig eller har jag på något vis hängt ut dig här någonstans? Jag skriver aldrig om mitt jobb på det sättet vad jag vet. Jag skriver om saker som är roliga men aldrig genom att nämna några namn eller någon klass. Jag kan ibland nämna att jag mår dåligt men det är helt i läkande syfte. Jag mår bättre av att få skriva av mig. Så du som nu stör dig på detta och anser att man inte bör syssla med det om man är chef, kan du inte komma in till mig och berätta varför? Jag är nyfiken.


På onsdag åker Maya till London med en kompis. Det är första gången hon reser själv. Hon har ju varit på läger och skolresor utomlands men inte helt utan vuxna. Ja jag vet att hon är 19 år men ändå!! Det känns rätt nervöst må jag säga. Malin drog till London när hon var 16 år och då var jag inte så nervös men jag tror att den yngsta ungen får en att bli mer orolig. Kan bero på att hon är mer curlad. Hon behöver inte tänka så mycket själv för det gör jag åt henne. Malin har i stort sett klarat sig själv sedan hon fick tandställnig vid 13 års ålder. Det kan ju verka orättvist mot Malin och det kanske det är, men i en syskonskara har man ju olika förutsättningar beroende på hur livet i familjen ser ut just då. Malin minns med tydlighet hur det var när jag och barnens pappa var gifta. Hur det var att vara en hel familj. Detta minns inte Maya alls. Malin var 12 år när vi skiljde oss medan Maya var 5. Så livet blir olika trots att man växer upp i samma familj med samma arv men inte med exakt samma miljö.


Jag lärde mig på Kolmården i torsdags att forskarna, minns inte vilka, idag anser att både arv och miljö är så viktigt att man inte säger att det är 50% arv och 50% miljö som gör oss till dem vi är utan 100% arv och 100% miljö för båda delarna är så oerhört viktiga. Man har gjort experiment med möss och det var väldigt intressant att få höra om.


Så en sammanfattning då av veckan är:



  • Nya bekanta

  • IKEA

  • Övningskörning

  • Nya kunskaper

  • Studiebesök, Igelstalopp och mösspåtagning!

Over and out!

1 kommentar:

Gunilla sa...

Ja jösses, vilka veckor det är nu! Gläds med dig när det gäller middagen och ungarna dina. I mina ögon verkar ni ha så mysigt!

Chef!
Vad får en chef göra eller inte göra? Ja, vad får en anställd göra eller inte göra? Just nu, i all hast kan jag inte se att det är någon skillnad. Naturligtvis måste vi i dessa sociala media hålla en viss distans.....men jag kan inte det! Jag säger som du - det läker att skriva! och den som inte vill läsa - nå då så....låt bli!

Men det var ju någon som tyckte det var "lite ovanligt/kul/konstigt" att du som är såååå gammal har Facebook. Vad säger man då inte om mig?

Kan till exempel Carl Bildt twittra om än det ena och än det andra - då kan nog fan vi blogga. Tycker jag i alla fall!

Men...jag säger som du: stör det dig säg det till mig!