söndag 20 februari 2011

Vecka 7

Vecka 7

Ja man börjar undra när mina bilder ska se annorlunda ut? När ska snön börja smälta? Nu är det i och för sig sportlov om en vecka så då kan den ju få ligga kvar men sen?-21 minus i morse!

Var på hockey här om dagen och insåg då att 90% av publiken är män. Det är ju här man ska hänga! Haha! Var faktiskt roligt och jag minns när jag var yngre och jag faktiskt var på hockey ofta!

I går tänkte jag mig en lugn och ensam dag då jag skulle stryka, skura badrummet, jobba och till sist ta ett långt bad. Men icke! Vid 12.00 ringde sonen och undrade om jag hade lust att bjuda på nåt? -Kan jag väl, sa jag. Duger varm korv och bröd? Lunchsällskap i två timmar blev det.

Vid fyra hämtade jag Maya från jobbet. -Lizzy och Ida äter hos oss, sa hon. -Okej, sa jag. Hann lagom hem då ringde Malin och frågade om jag bjöd på mat. -Självklart!

Vi blev fem till middagen. Jag tänker ofta på hur mycket mina barn ger mig. Utan dem skulle mitt liv vara helt annorlunda, ganka tråkigt faktiskt. Det är ju ofta fullt hus hos mig och jag trivs väldigt bra av det. Visst är det skönt att vara ensam ibland men oftast ger det mer att vara fler. Nu vet jag precis vem som var snygg, vem som sjöng bra och vem som var en tönt i Melodifestivalen! Tänk vad jag lär mig.

Tjejerna satt och diskuterade efter maten, när jag diskade. Ämnet var olika lärare så jag lyssnade noga. Det som framkom var hur otroligt illa det är att det ska spela roll vilken lärare man får. Någon hade haft en viss lärare i engelska B och de hade inte läst en enda roman, de andra två hade haft en annan läraree och de hade läst två romaner. Nu kan man ju tro att den som inte behövde läsa alls skulle vara nöjd men nej. Den stackarn känner ju att hon inte lärt sig lika mycket men trots det fått ett högt betyg som hon nu kanske inte kan leva upp till. De ansåg att lärare måste samplanera och sedan faktiskt leverera samma innehåll! Självklart kommer lektionerna vara olika beroende på vilken lärare man har men innehållet ska vara det samma.

Jag inser hur kloka våra ungdomar är. Dessa tjejer kunde lika gärna jobbat för skolinspektionen anser jag.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

...håller med, verkligen - kloka ungar!

Och du....jag tror inte det finns nåt gräs under all din snö. Dessutom...City-bävern, hur går det för honom?

Anna-Lena sa...

Har inte sett citybävern på jättelänge! Undrar om han frysit ihjäl? Men bävrar tål väl kyla bra?