söndag 19 september 2010

Vecka 37

Eftersom veckorna går så otroligt fort hinner jag bara med ett inlägg per vecka. I min värld är det nu för tiden bara måndag och fredag. Nån mer som känner igen sig?

Veckan har i alla fall bestått av Politiska debatter, Skolval, Fotografering, Tvättstuga, Födelsedagsfirande, Skavstaskjuts, Fikafrämmande och till slut; Röstning!

Jag och Maya valde att rösta på valdagen ganska sent och det kändes högtidsfullt att bege sig till Hagabergs folkhögskola för att avlägga sin röst. Någon sa om att rösta att det är att göra sin samhälleliga plikt, men jag ser det mer som att använda min demokratiska rättighet. Tänk att vi faktiskt kan vara med och påverka, vi kan säga vår mening och min lilla röst är viktig. Jag hoppas verkligen att valdeltagandet blir högt, att alla svenskar känner att de kan göra en skillnad.
För mig är solidariteten en viktig faktor. Jag vill att oavsett vem du är, var du kommer ifrån, vilken religion du tror på, vem du väljer att leva ditt liv tillsammans med, så ska du ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenskar. Jag lyssnade på Stellan Skarsgårds tal i Kungsträdgården och om jag varit det minsta osäker på vad jag tycker så stod det som gjutet i sten efter hans framträdande. Åh Stellan, du var snygg och charmig redan innan men nu är du min idol! Honom vill jag ha!

Nu börjar det verkligen kännas som höst. Eftermiddagspromenaden med hunden var underbar då solen sken och det var vindstilla. Kändes som naturen höll andan inför kvällens/nattens valresultat. Åh vad jag hoppas att allt går bra och att man vaknar i morgonbitti och känner att nu jävlar kommer det att bli ordning på torpet!

1 kommentar:

Gunilla sa...

Å vilken bild! Den över Igelstaviken!

"Jag gillar olika".
Vi håller tummarna!