söndag 7 juni 2009

Vilken vecka!

Oj vilken hetsig, men rolig vecka det har varit. I onsdags var det skolavslutning för åk 1 och 2. Jag hade lovat att läsa en dikt och det kom jag ihåg ca en kvart innan! Panik, nu var goda råd dyra, men jag valde en dikt jag redan kunde nästan utantill. Vet inte riktigt om den gick hem hos eleverna eller om det lät okej när jag läste men här är den:

Tänk alla millioner år....
Av: Barbro Lindgren

Tänk alla millioner år som inte du var född
då fanns det gräs och träd och flugor
som nu
Men inte samma gräs
som nu
och inte samma träd och i samma flugor


Tänk alla millioner år som inte du var född
Då fanns det hus och djur och stigar
som nu
Men inte samma hus
som nu
och inte samma djur och inte samma stigar


Tänk alla millioner år som inte du var född
Då fanns det människor och hav och stenar
som nu
Men inte samma människor
som nu
Men samma hav och samma stenar

Åh jag gillar den verkligen. Den är så enkel men säger ändå så mycket.

I torsdags var det studenten på skolan. Allt flöt riktigt bra och det avslutades med gemensam marsch till Torekällberget och flakåkning genom stan. Hade i ett svagt ögonblick, en solig dag i maj, lovat min klass att jag skulle åka med. Inte lika kul i torsdags då vädret var ett helt annat. Regn och riktigt kallt. Kollegerna stod vid sidan om och hejade på! Det blev bra till slut, trots stress och dåligt väder!

Nu blir det en vecka av sluträttningar, betygssättningar och börja packa ner sitt rum eftersom jag ska in i ett nytt till hösten. Tjo!

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Det blev kanon när du läste den! :)

Anna-Lena sa...

Tack Kajsa!

gunilla sa...

Ja-a den är fin....och utantill...det imponerar i alla fall på mig!

Just det...packa ner .... kommer att bli bra!!!

ulrica sa...

gillade dikten skitmycket! kan hända att jag snor den nån gång :) om jag får.