måndag 15 juni 2009

Repris på försäkringskassan!

Försäkringskassan...smaka på ordet...försäkring...kassan....låter väl ändå rätt tryggt, eller? Hit kan du vända sig om du själv eller dina barn blir sjuka och ni behöver ekonomisk ersättning, om du behöver hjälp med din hyra i form av bostadsbidrag eller om du inte får underhåll av ditt x så hjälper F-kassan dig med det. ELLER HUR??!!!
Jag är nästan aldrig sjuk! Jag utnyttjar inte det sociala systemet, jag luras inte, jag betalar skatt, jag sköter mitt jobb, jag har uppfostrat tre barn nästan helt på egen hand, barnen är inte kriminella, barnen ligger inte samhället till last. Vad mer kan man begära av en ensamstående, heltidsarbetande mamma? Jo att hon ska betala 7000:- för att hon tog hand om sina barn under tre vårmånader 2008! Hur kunde jag vara så dum så att jag tog hand om dem just då? Att jag inte bara lät dem bo på gatan!

Nu har till och med Tingsrätten sagt att jag luras och att jag inte borde ha fått något underhåll eftersom, enligt F-kassan, fick jag pengar från annat håll! Hur mycket jag än bevisar att så inte var fallet (har skickat in kontoutdrag odyl) så är jag en bov och ska betala tillbaka det som jag enligt svensk lag har rätt till. Fast just dessa tre månader hade jag antagligen inte rätt till!

När jag och mitt x skriver till F-kassan och säger att dessa 7000:- ska betalas av honom, x:et, svara de att han har inte de rätta ekonomiska förutsättningarna. När jag i min tur säger att om jag betalar in 7000:- har jag ju inte fått några pengar alls, trots att jag har rätt till det svarar de: Be ditt x betala! Som att hans ekonomiska förutsättningar då har ändrats!!!

Åh jag vill bara skrika rätt ut och ge nån en smäll på käften!!!!
Vara en angry bitch! Vad har jag lärt mig av detta? Jo från och med nu ska jag kanske inte vara så jävla laglydig, jag ska kanske börja utnyttja systemet mer och lura till mig lite pengar då och då. För att vara lydig gör ingen människa glad. Det blir bara en sur eftersmak!











2 kommentarer:

gunilla sa...

Men det är väl då själva fan....vad är det för system vi har? Vad är det för system som inte tror på den lilla människan?

Anna-Lena sa...

Man undrar....just nu tvivlar jag på mig själv och undrar om jag kanske har gjort fel ändå...hmm