söndag 19 juni 2011

Sommaren är här.......

....och med den regnet! Det är inget kul väder och man blir rätt trött. Ska nu jobba fyra dagar till sen går jag på semester. Veckans bild har haltat lite då det varit full fart under helgerna och jag inte varit hemma men här kommer vecka 24s bild:

Jag har under veckan funderat väldigt mycket på det här med ansvar. Vad är mitt ansvar i mitt liv? Jag läser ibland i en bok som heter Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar av Ann Heberlein. Den får mig verkligen att fundera. Ann skriver "Det finns en avgörande skillnad mellan människor och andra varelser: människor betraktas som moraliskt ansvariga för sina handlingar." (s. 85) Det här är ju en självklarhet eller hur? Men hur kan det då komma sig att så många i min närhet skyller på andra när något går fel? Eller när något inte blir gjort? Eller när man är missnöjd med något? Vad är ens egen roll i detta missnöje? Vad kan man själv göra för att det ska bli bättre? Det här är frågor som jag önskade att fler funderade över. Det är så lätt att lägga över ansvaret på någon annan och hoppas på att denne ska ha en magisk lösning på alla problem så att man själv bara kan luta sig tillbaka och vila ögonen och så är allt löst när man åter öppnar ögonen. Suck!


Planteringarna på min gård börjar ta sig och det är otroligt vackert med dessa lila nyanser. Känns att sommaren faktiskt är här. Maya är bara ledig en hel vecka i streck sedan jobbar hon hela sommaren med endast några dagar ledigt här och där så hon föreslog att vi skulle ta en sista minuten. -Jag står inte ut om det regnar min enda lediga vecka, sa hon. Sagt och gjort vi bokade snabbt en sista minuten till Grekland. Våra krav var: namngivet hotell, lägenhet, pool och inte allt för långt till havet. Vi fick tag i ett fint hotell som verkar bra. Se inlägget nedan! Fint va?

Ser väl härligt ut, eller? Mayas kompis Sofia L ska åka med och det känns bra då Maya är en badande-turist medan jag är en läsandes i skuggan-turist.


Insåg att jag fick lov att köpa en ny bikini inför resan och det kan ju vara värsta mardrömmen att köpa då man bara måste in i provrummet. Gick till Åhlens för där vet jag att de har bikinis för oss som inte vill visa allt. Tog med mig tre olika bikinis in i provhytten, provade denna och den satt som en smäck och då tog jag den. Plättlätt att köpa bikini! Nu är jag redo för att dra söderöver. Ska bli så otroligt härligt!

Inga kommentarer: