söndag 13 mars 2011

Japan och melodifestival

Vecka 10

Det händer inte mycket på mina bilder vill jag lova. Här kan man ändå börja ana det som en gång var en gräsmatta men som nu bara är en lervälling. I höstas började man ju plantera och fixa vår gård och då bestämde man sig för att lägga på ytterligare ett lager jord på gräset då det har haft svårt att ta sig. Nu hoppas vi på att det ska bli riktigt fint i vår och sommar.

Idag är det riktigt trist ute, grått, grått, grått. Melodifestivalen är slut för i år och det var Erik Saade som vann. Jag hade ingen favorit för jag har varit dålig på att titta men hans låt var väl......söt? Eller är det han som är söt och låten som är......ja vad?

Tänker mycket på det som hänt i Japan. Så hemskt att jag inte ens kan ta in allt jag läser. 10 000 människor i samma stad helt försvunna. Läste Svenska dagbladet i går och ser då till min fasa att jag har en föredetta elev på plats i Sendai som ligger i Tokyoregionen. Denna stad är hårt drabbad. David, som eleven heter, blir intervjuad och säger att de befinner sig i en skola och att ingen kan gå ut. De har klarat sig men det är bland det värsta han varit med om. Jag sätter mig ner och skriver till honom på FB. Jag skriver att jag tänker på honom och att jag känner mig orolig. Idag har han svarat! Han mår efter omständigheterna bra. De är isolerade för inga transporter fungerar men de har mat och vatten. Dock är det väldigt kallt för det finns ingen el. Åh jag blev väldigt glad över att höra ifrån honom. Tack gode Gud för internet och för mobiler med internetfunkioner.

Det är nu man får sig en tankeställare om vad som är viktigt. Spelar det någon roll vem som vann Melodifestivalen, hur otränad jag känner mig, att mitt hår börjar bli grått, att solen lyser med sin frånvaro eller att jag har slösat bort för mycket pengar denna månad? Jag är frisk, har ett hem, har friska barn, har ett jobb, har mat på bordet och rent, friskt vatten. Allt sånt som vi tar för givet och som vi glömmer bort att vara tacksamma för. Istället gnäller vi (jag) över småsaker. Skärpning!

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Nä precis, du får nog sätta in ett vårfilter i din kamera. Men fortsätt Anna-Lena, det är mysigt att kolla.

Och alla andra funderingar...du har så rätt. Jag tänkte så när folk gnällde på SöS-akuten när jag var där. Visst var det lång väntan...men Herre Gud, framför mig såg jag bilder på sjuka, skadade...Haiti, Japan, Thailand...där man hjälper med bristfälliga resurser. Vi, vi var inomhus, ingen frös, alla var mätta, personalen gjorde sitt bästa, den mest sjuka fick hjälp först....ändå gnälls det!

Och ändå Anna-Lena strävar vi efter status. Bostäder och gamla kärringar ska stajlas efter senaste trender. Vi lägger ner hur mycket som helst i H&M, MQ, NK, hos frissan, hos tatueraren...jaga jaga - efter.....inte fan är det lyckan inte! Eller?

Eller hur fasen är det?
Efter den här helgen är jag totalförvirrad....I know nothing, I'm from Barcelona!

Anna-Lena sa...

Ja Gunilla du har helt rätt. Inte blir vi lyckligare av styling.