söndag 21 december 2008

Panik!

Det är som det ska vara i december; PANIK! Allt ska fixas och allt ska bli klart innan eleverna går på jullov. Har inte ens hunnit skriva här men vad gör det? Denna vecka har varit helt underbar. Skolan har haft ett skimmer över sig som bara kan sammanfattas med SKITKUL! Under denna vecka har följande hänt: (förutom alla vanliga lektioner, möten och samtal) Treornas studenttävlingar har dragit igång! Som ansvarig har jag haft en bra överblick och jag kan bara konstatera att allt blev väldigt lyckat! Eleverna har haft otroligt roligt och de har fått lov att samarbeta på ett nytt sätt vilket bidragit till samhörighet tror jag. De har också fått en annan bild av de andra klasserna, inte bara fokuserat på sin egen. Även lärarna har fått nya bilder av eleverna på skolan. Tack till alla som såg till att tävlingarna funkade och blev så bra! Jag hade inte klarat mig utan alla er!

I onsdags var det dags för årets omgång av pepparkakshusbygget. Temat i år var "Studentflak möter julen". Oj vilka kreativa elever vi har på vår skola!
Jag visar upp en del av slutresultaten här: de som kom etta, två och trea:









Det som eleverna uppskattade mycket var att man kunde muta de tre domarna! När får man på fullaste allvar göra sådant! Vilka metoder de tog till! Oj, oj ni skulle ha sett! Tyvärr så uppskattade inte alla lärare detta tilltag! Va? Hur kan man irritera sig över detta när man som lärare inte ens deltar? Eleverna tyckte det var kul och det är väl ändå det viktigaste, eller? Här kommer ett smakprov på fjäsk för domarna:

Under torsdagen hade vi vår julavslutning och då var det dags för tävling nummer två: Juluppträdanden. Jag imponeras varje år av att alla klasser deltar och har ansträngt sig! Det är så himla kul! Helt makalösa uppträdanden som också resulterade i en etta, två och trea.
En sammanfattning av veckan lyder: Väldigt mycket slit, många sena kvällar på jobbet men det var det värt! Blev stoppad av en förälder på stan i lördags som sa: "Det är inte bara för att ni har bra lärare, trevliga lokaler och rätt program som ni är så populära. Ni bjuder så mycket på er själva och ni hittar på så mycket kul för eleverna som de kommer att minnas hela livet! Och det är detta eleverna pratar med varandra om!" Då känns det härligt och denna mamma ska nu skicka barn nummer två till oss i höst och det är väl det bästa betyg man kan få!

Nu måste jag sätta fart och försöka få lite ordning på julen här hemma. Inte ett enda paket handlat och ingen julmat eller gran. Men, men det löser sig! Jag har ju ledigt på tisdag! Som sagt: PANIK!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig till fullo! Det har varit en supermysig vecka! Visst är det mycket slit - och som du slet med pepparkaksbaket! - men när man ser hur eleverna trivs, får man belöningen. :)

Snart är det nytt år, ny termin, nya friska tag och ny energi!

Hejja Igelsta!

Anonym sa...

Panik? Du kära Anna-Lena....det här grejjar du - plättlätt. Dygnet har 24 timmar.
Klarar man, som du, av att ro pepparkaksbak för uppemot 150 ungar iland då klarar du av att ordna julen för dig och dina egna små telningar!

Vi släpper på några krav!
Hepp och den allra finaste julen önskar jag dig och M-arvingarna

Anonym sa...

Tack, tack! Ja nu är klockan 24:00 och det blir om några sekunder JULAFTON! Och ja, Gunilla, jag är klar! En liten pust ut i soffan och nu ska jag gå och sova. Struntade i att skura golven men vem bryr sig?

Stor julkram till dig och dina kära! GOD JUL!
Det samma till dig Kajsa!

Anonym sa...

Tack och må så gott! Där ser du....kvinnor kan! Golven...kan inte Billan fixa det...sopa med svansen eller nåt...