måndag 19 april 2010

Allas vår Irma

Idag klockan 10.00 somnade allas vår Irma in. Hon har spenderat sina sista månader i livet i Skåne nära havet. Hon har levt ett lång och innehållsrikt liv. Född 1911, fyra barn, tio barnbarn, 15 barnsbarnsbarn. Hon har betytt mycket i väldigt många människors liv. När hon och Kalle bodde i Bergvik var deras hem en oas för staden uteliggare. Här fick de ett mål mat och en kopp kaffe. Hon var med och startade Bergvikstvätten och det var också här hon fastnade med sin hand i en mangel. Det blev inga fingrar kvar men hon lärde sig att leva med en stump till hand. Hon hade alltid en vass och rolig kommentar oavsett vad man sa. Hon har upplevt två av sina barns bortgång och en av sina söners tragedi då han blev skadad för livet i en olycka.

Man skulle kunna skriva en bok om hennes liv så välfyllt av glädje, sorg, lustigheter och olustigheter har det varit. Sista åren har vi inte haft så mycket kontakt då hon inte alltid hade koll på vem man var men jag kommer att sakna hennes röst, hennes hårda bullar och hennes alltid lika välkomnande hem; Ängsbacken.

Tack Irma för att du har funnits i mitt liv! Vila i frid!

2 kommentarer:

Inger sa...

ännu en ängel som flugit för gott...
för mig var det fint att få se en bild av denna kvinna som jag hört så mycket om o tänkt på en hel del faktiskt...
Ni är rätt lika...
Kram

Anna-Lena sa...

Men lika? Vi är inte släkt utan det är Anders farmor men hon har betytt mycket för mig.